Ruimte voor elkaar!

Jos Schaafsma.jpg
Door Jos Schaafsma op 5 februari 2023 om 19:32

Ruimte voor elkaar!

In het gebied waar Hunze en Aa’s het water beheert, moet de komende jaren veel gebeuren. De afgelopen jaren hebben we zowel heel droge als heel natte perioden meegemaakt. Het is de taak van het waterschap om steeds te zorgen voor voldoende water, goede waterkwaliteit en waterveiligheid.

Als ChristenUnie geloven we dat het mogelijk is die taak goed uit te voeren.

Samen met inwoners, samen met andere politieke partijen, samen met andere overheden, samen met ondernemers en onderwijsinstellingen: samenwerken met elkaar zodat inwoners, boeren, natuurbeheerders en ondernemers daar de vruchten van plukken. Ieder zijn eigen deel en samen het geheel. In samenwerking zijn we als Nederlanders altijd goed geweest.

Daarom is ons motto bij deze verkiezingen ‘Ruimte voor elkaar’.

Ook al zijn we verschillend en denken we verschillend over thema’s, alleen door goed samen te werken kunnen we iets bereiken. Het is belangrijk om dat hardop tegen elkaar te zeggen. Veel mensen ervaren dat gevoel van samen namelijk helemaal niet zo. Zij voelen dat er vooral óver hen in plaats van mét hen gepraat wordt. Niet voor niets hingen veel boerengezinnen de afgelopen tijd de vlag ondersteboven. Als noodkreet aan de overheid en samenleving. Ruimte voor elkaar betekent: naar elkaar luisteren bij zo’n schreeuw om hulp. Als waterschap kunnen wij niet zonder de boer bij het onderhouden van het landschap en de bescherming van biodiversiteit.

Wij hebben wel een eigen mening over wát er moet gebeuren. Die mening staat in dit verkiezingsprogramma. Hier leggen we uit waarom het belangrijk is om uw stem uit te brengen op de ChristenUnie en waar we aan willen werken in de komende vier jaar. Het is ook bedoeld om andere partijen uit te nodigen daarop te reageren, zodat duidelijk wordt op welke thema’s we kunnen samenwerken.

Zelf hebben we bij het schrijven van dit verkiezingsprogramma samengewerkt met de ChristenUnie kandidaten voor de Provinciale Staten van Groningen en Drenthe. Ook daarvoor kunt u op 15 maart 2023 naar de stembus!

Provincie en waterschappen zijn twee verschillende overheden. Daarom ben ik blij dat we het er helemaal over eens zijn dat water heel bepalend is voor de ruimtelijke inrichting van onze omgeving. Zo staat het trouwens ook in het Regeerakkoord en de Kaderbrief Water en Bodem.

Voor het waterschap betekent dit dat we de komende jaren extra goed zullen meedenken over vragen zoals: Waar kunnen extra woningen worden gebouwd? Waar kunnen we extra waterbuffers aanleggen? Hoe werken we sámen met de natuur, in plaats van dat we planten en dieren verstoren? Wat zijn de maatschappelijke opbrengsten van innovaties en investeringen die we doen? Welke consequenties hebben keuzes die we nú maken voor onze kleinkinderen?

Juist omdat we als ChristenUnie gericht zijn op samenwerking en ruimte voor elkaar willen bieden, ben ik blij dat onze lijst zo divers is. Bij de kandidaten op de lijst staan vrouwen en mannen met een achtergrond in het bedrijfsleven, agrarische sector, natuur, tuinbouw, onderzoek, financiële wereld, communicatie en bestuur. Op de kandidatenlijst staan verder veel vertegenwoordigers vanuit de gemeenten in de regio Hunze en Aa’s.  Zo zorgen wij ervoor dat er voor alle stemmen ruimte is om gehoord te kunnen worden.

Wat ons samenbindt is het woord ‘rentmeesterschap’. Wij geloven dat God de aarde gemaakt heeft, en óns de zorg voor de aarde heeft toevertrouwd. Daarom voelen we ons verantwoordelijk om in actie te komen en de taken van het waterschap goed en integer uit te voeren. En we beseffen óók dat we afhankelijk zijn van diezelfde God, die een mooi plan heeft met deze wereld.

Ik wens u veel plezier bij het lezen van ons verkiezingsprogramma en nodig u uit om daarop te reageren: Welke mogelijkheden tot samenwerking ziet u?

Groet,

Jos Schaafsma