Algemeen Bestuursvergadering 24 mei

Jos Schaafsma.jpg
Door Jos Schaafsma op 25 mei 2023 om 08:36

Algemeen Bestuursvergadering 24 mei

Er is een nieuwe coalitie. En een nieuw Dagelijks Bestuur. Woensdagavond werd het coalitieakkoord besproken. De coalitie bestaat uit BBB, Water Natuurlijk, Geborgd Ongebouwd en PvdA.

Met de installatie van het nieuwe bestuur, was er ook het vertrek van het zittende bestuur. En dus ook van Tjip Douwstra die al sinds 2009 namens de ChristenUnie in dit waterschap aktief is. De laatste acht jaar was hij dagelijks bestuurder. Er is op verschillende plekken al aandacht geweest voor zijn vertrek, maar als fractie vonden we het gepast om hem ook op de avond van het échte afscheid in de bloemen te zetten.

Daaraan voorafgaand was dus de AB vergadering.

Hieronder een paar onderdelen uit onze woordvoering:

Na een intensieve campagneperiode, waarin we onze uiterste best hebben gedaan om onderlinge verschillen te benadrukken, is het nu vier partijen gelukt om te vinden wat ze bindt. Wat ze samen brengt.  Dat is wat voor de ChristenUnie politiek is. Ook al zijn we verschillend en denken we verschillend over thema’s, door goed samen te werken kunnen we iets bereiken.

We hebben met interesse kennis genomen van het akkoord.  En zijn ietwat teleurgesteld.  Het nieuwe waterschapsbestuur ziet voor de komende jaren grote en complexe uitdagingen. Toch lezen we weinig urgentie in de teksten. Bijvoorbeeld over medicijnresten. De coalitie is van mening dat van investeringen in de verwijdering van medicijnresten pas sprake kan zijn indien dit evident wordt vanuit de wetgeving.

Vrij vertaald: We constateren dat er iets moet gebeuren. Dan wachten we tot de overheid ons verplicht dat te doen.  De ChristenUnie vindt dat verre van pragmatisch.

We pleiten er ook voor om iets op te nemen over de terugwinning van reststoffen. Over de RWZI als grondstoffenfabriek. In de reststroom van de waterzuivering zitten niet alleen probleemstoffen, maar ook waardevolle stoffen. We vinden dat hier extra aandacht aan gegeven moet worden in de komende periode. In de vorm van actief zelf onderzoeken dan wel ter beschikking stellen aan derden.

We wensen wij ons dagelijks bestuur Gods onmisbare zegen toe op haar werk in de komende vier jaar.

Labels: