Borgsloot. Een kostbaar stukje dijk.

Jos SCHAAFSMA ChristenUnie Hunze en Aa's
Jos Schaafsma.jpg
Door Jos Schaafsma op 4 oktober 2023 om 18:30

Borgsloot. Een kostbaar stukje dijk.

Bij Meerstad wordt gewerkt aan de versterking van de kade van de Borgsloot. De kade wordt verbreed, het talud wordt minder steil en er komt een kwelsloot. Dit gaat ruim 4,5 miljoen euro kosten. Is dat duur?

Toen onze fractie het voorstel voor 't eerst zag, vonden we het veel geld voor anderhalf kilometer dijk. We hebben vragen gesteld aan de ambtenaren die hier verstand van hebben. Het blijkt dat de dijk aan hogere veiligheidsnormen moet voldoen, omdat er nu een woonwijk gebouwd gaat worden. Het ontwerp wordt aangepast, de strook grond die nodig is wordt breder, daar moet grond voor worden aangekocht. Daarbij bestaat dit gebied uit slappe bodem. Ik citeer uit de commissie:

"Als we met elkaar kunnen voorkomen dat we in dit soort putten dit soort woonwijken gaan bouwen, dan zijn we met elkaar veel goedkoper uit. Als gemeenten op dit soort plekken woonwijken gaan bouwen, zullen we aanvullende maatregelen moeten nemen."

Maar op een gegeven moment zijn geschikte locaties voor nieuwe woonwijken op. En kom je terecht in de situatie zoals nu in Meerstad.

In de AB vergadering van 4 oktober heb ik onderstaande gezegd:

Je kunt dijken moeilijk met elkaar vergelijken. Maar toch: we kunnen hier wel spreken van een dure dijk. De hoge prijs heeft alles te maken met de ondergrond. Een slappe bodem. Hier moet nu een sterke dijk gelegd, omdat er een woonwijk achter gebouwd wordt.

Het waterschap maakt extra kosten om veiligheidsrisico’s van de nieuw te bouwen woonwijk klein te houden.

Niet alle nieuwbouwlocaties zijn vanuit het water- en bodemsysteem geschikt voor woningbouw. Er moeten keuzes gemaakt worden. Door gemeenten. Door provincie. En ook het waterschap heeft hierin een rol. Niet alles kan overal. Kiezen we voor extra maatregelen om de risico’s te verminderen, of zoeken we naar andere locaties?

Bij dit project is Hunze en Aa’s gegaan voor het bekostigen van extra maatregelen. Uit informatie die we in de commissies hebben gekregen heeft de fractie van de ChristenUnie opgemaakt dat deze keus weloverwogen en zorgvuldig gemaakt is.

We zullen daarom instemmen met dit voorstel.

Labels: , ,